JVSZ a Facebookon
Magyar       English      

Szemléletváltás kell


GYORSHÍREK 2014/10 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/9 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/8 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/7 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/6 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/5 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/4 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/3 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/2 Quicknews


GYORSHÍREK 2014/1 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/56 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/55 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/54 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/53 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/52 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/51 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/50 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/49 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/48 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/47 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/46 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/45 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/44 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/43 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/42 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/41 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/40 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/39 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/38 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/37 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/36 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/35 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/34 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/33 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/32 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/31 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/30 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/29 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/28 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/27 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/26 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/25 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/24 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/23 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/22 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/21 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/20 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/19 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/18 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/17 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/16 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/15 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/14 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/13 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/12 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/11 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/10 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/9 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/8 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/7 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/6 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/5 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/4 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/3 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/2 Quicknews


GYORSHÍREK 2013/1 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/54 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/53 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/52 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/51 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/50 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/49 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/48 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/47 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/46 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/45 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/44 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/43 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/42 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/41 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/40 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/39 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/38 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/37 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/36 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/35 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/34 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/33 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/32 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/31 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/30 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/29 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/28 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/27 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/26 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/25 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/24 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/23 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/22 Quicknews


GYORSHÍREK 2012/20 Quicknews


Világgazdaság


Megálljt kell parancsolni a "potyautas" jelenség erősödésének. Elsőként mindehhez szemléletváltozás szükséges a magyar társadalomban. Ehhez kíván hozzájárulni a Joint Venture Szövetség vitaindítónak szánt összegzésével.

Magyarországon ma hárommillió ember biztosítja azoknak a közfeladatoknak a fedezetét, amelyből tízmillió állampolgárt kell ellátni. Ez utóbbihoz egyre több pénz kell, ám mind kevesebben készek adókat és járulékokat fizetni - ezért az állam egyre nagyobb terheket ró a társadalomra. Ma már az egyik nagy társadalmi igazságtalanság nem a gazdagok és szegények, hanem az adófizetők és adócsalók közötti különbség.
Tény, a közgondolkodásból eltűnt az emléke, belátása, értelme annak, hogy miért is vannak az adók - az adózást sarcként élik meg az emberek, az adócsalást pedig bátor csínytevésnek, rosszabb esetben a kreativitás jelének fogják fel. Az adómorál ilyen mértékű lesüllyedéséért az államot is súlyos felelősség terheli; követhetetlen az adóforintok útja, s nem érvényesül a gazdasági-társadalmi kontroll.
Egy alapjaiban más adórendszer kell Magyarországon, olyan, amely az adófizetők érdekeltségére és az egymásért viselt felelősségre épül. Egy új társadalmi egyezménynek kellene rendelkeznie a terhek viseléséről, felosztásának szabályairól, felhasználásának elszámoltathatóvá, átláthatóvá tételéről és arról, hogy keményen szankcionáljuk azt, aki kivonja magát a megállapodásban rögzítettek alól, s aki a közösségi célra szánt eszközöket nem a rendeltetésének megfelelően használja fel.
A megújulásra váró társadalmi egyezmény az adózásról azt a célt szolgálja, hogy az egyre csökkenő számú, fizetni hajlandó vagy arra kényszeríthető kötelezettekre (kényszerűségből) rakott egyre magasabb kulcsok helyett az adózók, járulékfizetők bázisát szélesítsék, s ezzel párhuzamosan mérsékeljék a kulcsokat. Ennek érdekében fel kell tárni a közteher-elkerülés legjelentősebb területeit, félre kell tenni az álszociális szempontok miatti engedékenységet. Szükséges szakszerűen megvizsgálni, hogy a ráfordítások arányban állnak-e várható hatásukkal. Az értelmetlen többletadminisztráció által is kiváltott társadalmi feszültségek csökkentése elengedhetetlen. Az államnak vállalnia kell, hogy a tisztességes adózókat megvédi az adóhatóságok és a végrehajtás túlkapásaitól. A személyes öngondoskodást jelentő hosszú távú és a jövő biztosítását elősegítő konstrukciókat kivéve az adókedvezményeket lényegesen korlátozni kell. Az államnak önmegtartóztatást szükséges gyakorolnia, hogy legalább a hosszú távú adózási kérdésekben nem változatja meg évente a szabályozást.
Meg kell teremteni annak a feltételeit, hogy az adókat ne hiányfinanszírozásra, hanem a jövőnk építésére költse az állam. Az elszámolást közérthető és szakmailag korrekt kommunikációval szükséges biztosítani. Csakis a nyílt beszéd értetheti meg mindenkivel, hogy semmi sincs ingyen, mindenért az adófizetők állják a számlát.
A kormány új egyensúlyi programja különösen elkerülhetetlenné teszi az állam és a józan gazdasági szereplők részére egy új, tudatos kommunikáció felvállalását a társadalmi közmegegyezés létrehozásáért. Egyfajta ébredésre, megtisztulásra, morális változásra van szükség. Szemléletváltó kommunikációval is el kell érni, hogy a vállalatok és az egyének célja a jövőbe való befektetés legyen, az adófizetés mértéke pedig a siker fokmérője. A felhalmozást és a befektetést támogassák, a túlzott fogyasztást "büntessék". Nyilvánosságra kell hozni a reformok sorrendiségét, amelyet átgondolt elemzés alapoz meg a társadalom előtt. Az egyes lépések egymásra épülését és egymást erősítő hatását meg kell magyarázni, hogy az emberek el tudják választani a rövid távon elkerülhetetlen stabilizációs lépéseket a hoszszabb távon kibontakozó reformlépésektől. Csak így jöhet létre egy olyan társadalmi közmegegyezés, amely az ország gazdasági versenyképességének egyedüli biztosítéka. Az ország fenntartható fejlődését csakis a reformok biztosíthatják, amelyek sikere a kormánynak és az ellenzéknek egyaránt felelőssége. Alapvető reformok pedig csak a társadalom támogatásával hajthatók végre.



Archívum

H-1051 Budapest, Szent István tér 11/b. I. emelet
Tel:(36-1) 489 0368, Fax: (36-1) 489 0369